Kulturistika, fitness - Základ je přirozená strava

Základ je přirozená strava

Základ je přirozená strava

Již od vzniku soutěžení hledají sportovci tzv. nutriční (výživové) stimulanty, tedy možnosti zvýšit výkon pomocí přirozené stravy. Před antickými olympijskými hrami například zápasníci jedli maso z býků, protože doufali, že se tím na ně přenese "býčí síla".

 

Běžci zase upřednostňovali jídla z antilop a ryb pro jejich rychlost. Podle informací trenérů čínských běžkyň, které se v poslední době začaly prosazovat na dlouhých tratích a vytvářet vynikající rekordy, získávali závodnice svou vytrvalost pitím krve z čerstvě zabitých želv.

 

Ne však všechno, co je zdravé a patří k typické sportovní stravě, povzbuzuje. Kdyby například maratónec jedl místo těstovin před závodem salát, který je velmi zdravý, zřejmě by daleko nedoběhl. Na pokrytí běžné potřeby sacharidů by musel sníst asi 400 hlávek salátu.

 

Odkud lze čerpat tuto sílu? Uvedeme příklady několika zdrojů.

 

·        Brambory, rýže, chléb - potraviny udržující sílu a doplňující hladinu sacharidů. Čtyři až šest brambor nebo 90 gramů rýže denně, k tomu sedm krajíčků chleba a zelenina jako artyčoky či červená řepa, jsou dobrým základem pro rekreačního sportovce.

 

·        Banány - zajišťují svým vysokým obsahem glukózy a fruktózy rychlý přísun energie do glykogenových zásobáren svalů. Navíc banány obsahují magnézium a diuretik, minerální látky, které se vylučují pocením a při jejich nedostatku může dojít ke svalovým křečím a špatné regeneraci.

 

·        Minerální voda - sportovec ji potřebuje na vyrovnání ztrát tekutin. Pokud ztratí 70 kilogramů vážící muž 1,4 litru tekutin, začne jeho výkonnostní křivka klesat. "Slané" minerální vody s vysokým obsahem natrium hydrogenkarbonátu (2g / l), mohou dokonce zpomalit tvorbu kyselin ve svalech.

 

·        Káva - aktivuje odbourávání tuku jako zdroje energie. Tento mechanismus se uplatňuje hlavně při vytrvalostních sportech, když se vyčerpají zásoby sacharidů. Zjistilo se, že 330 mg kofeinu (představuje asi 14 šálků kávy) užitých hodinu před tréninkem oddálí první příznaky únavy o 19 procent. Je to více než, podle vlastních údajů, denně pila jistá vrcholová sportovkyně, která dostala kvůli dopingu dvouletý zákaz činnosti.

 

 

Ani jeden z těchto stimulantů nelze pochopitelně označit za zázračný prostředek. Všechny jsou založeny na nutričně-fyziologických procesech, tedy na biologii člověka. Někteří odborníci mají proto o hodnotě BIO stravy své pochybnosti. V těchto otázkách hraje důležitou roli psychologie, jako je tomu například při mimořádných účincích propolisu, ženšenového kořene nebo pylu. Žádné se však nepodařilo vědecky prokázat.

 

U sportovců by měl podíl sacharidů tvořit nejméně 50 procent denního kalorického příjmu. Získávat by je měli spíš z brambor, rýže a ovoce než z cukru. Kromě toho by měli snížit množství tuku v potravě až na 30 procent, 10 - 15 procent energetického příjmu přijmout ve formě bílkovin (mléko, obilí, brambory) a zajistit dostatečný příjem tekutin bohatých na minerální látky.