Kulturistika, fitness - Zachrání naše zdraví aneb nejčastější mýty o vitaminech

Zachrání naše zdraví aneb nejčastější mýty o vitaminech

Zachrání naše zdraví aneb nejčastější mýty o vitaminech

Čím více vitaminů člověk užívá, tím lépe. Vitaminy není třeba uměle doplňovat. Při chřipce vám pomohou zvýšené dávky vitaminu C. Přinášíme vám největší pověry, které panují kolem vitaminů.

Vitaminy mají u velké části veřejnosti takřka zázračné účinky. Ale je tomu skutečně tak? Nepřisuzují lidé vitaminům větší schopnosti, než ve skutečnosti mají? Rozptýlíme nejčastější mýty o vitaminech.

Omyl: Přírodní vitaminy jsou vždy účinnější než syntetické

"Syntetické a přírodní vitaminy jsou co do složení a struktury zcela shodné. Jedinou výjimkou je vitamin E, jehož přírodní forma je pětkrát účinnější než syntetická varianta," říká lékařka Jitka Housová z 3. Interní kliniky 1. LF UK Praha a Glangwill Hospital ve Velké Británii.

Omyl: Čím více vitaminů budu užívat, tím lépe

V tuku rozpustné vitaminy (A, D, E, K) se v organismu ukládají do zásoby. "Pokud je tělo nedokáže zpracovat, mohou vyvolat toxické reakce," upozorňuje Jitka Housová. Škodlivý je však také i například nadbytek vitaminu C, který v těle může vyprovokovat tvorbu ledvinových kamenů, průjem či kožní vyrážku.

Omyl: Doporučené dávky zlepší zdravotní stav

Tabulky sice stanovují průměrnou denní potřeby živin, které jsou nutné k prevenci chorob z nedostatku určitých složek stravy. Neberou však v úvahu specifické potřeby, například nemoc nebo fyzickou či psychickou zátěž.

Omyl: Vegetariánská strava dává veškerou potřebnou výživu

Ani pečlivě plánovaná vegetariánská strava neobsahuje dostatek všech živin, potřebných pro zdravý vývoj. "Vegetariáni a především vegani by proto měli pravidelně doplňovat vitamin B12, riboflavin, vitamin D, kyselinu listovou, železo, vápník a jód jinou cestou," vysvětluje lékařka.

Omyl: Je jedno, jaký multivitamin budu užívat

Potřeba vitaminů, minerálních a stopových prvků se liší u různých skupin lidí. Například děti potřebují pro zdravý vývoj organismu, růst kostí a zubů zvýšený přísun vápníku, fosforu, fluoru a vitaminu D. Pro seniory je zase velmi důležitý přísun antioxidantů, jako je vitamin A, E, C, selen a zinek. Ty jsou účinné v boji proti rakovinotvorným buňkám. Vápník a vitamin D jsou potřebné pro prevenci osteoporózy, draslík a železo proti anemii.

Omyl: Při viróze jsou nutné vyšší dávky vitaminu C

"Pro toto tvrzení neexistuje jednoznačný důkaz," říká lékařka Jitka Housová. Pravda je, že vitamin C může snížit intenzitu a dobu trvání onemocnění, má příznivý vliv na rekonvalescenci, snižuje hladinu cholesterolu a krevního tlaku. Podporuje také lepší vstřebávání železa a zneškodňuje volné radikály. Kromě toho tlumí alergické reakce.

Omyl: Ovoce a zelenina je vždy lepší než umělé vitaminy

Během tepelné úpravy ovoce a zeleniny se ztrácejí vitaminy B1, B2 a C. Sušením se ztrácí až polovina vitaminu C a až pětina betakarotenu. Konzervování je šetrné k vitaminům A, D a riboflavinu, naopak dochází k velkým ztrátám vitaminů B1 a C. Nejšetrnější úpravou je mražení. Obecně platí, že vždy je lepší zeleninu pouze dusit, než vařit ve vodě. Například brokolice vařená ve vodě ztrácí až 60 procent vitaminu C, zatímco dušená v páře jen 20 procent.

Omyl: Při hubnutí mi pomohou určité potraviny

O ananasu, jablečném octu, zeleném a bílém čaji či bílém vínu se říká, že podporují hubnutí. Podle Jitky Housové však pro tato tvrzení neexistuje dostatek důkazů.

Zdroj: http://ona.idnes.cz/zachrani-nase-zdravi-aneb-nejcastejsi-myty-o-vitaminech-pjy-/zdravi.aspx?c=A111027_131232_zdravi_pet