Kulturistika, fitness - MĚĎ

MĚĎ

Měď (cuprum) se jako složka enzymů podílí na mnoha metabolických pochodech v organismu, na buněčném dýchání. Je důležitá pro správnou funkci kolagenu a elastinu (bílkoviny v kostech a šlachách), pro vznik melaninu (látka nezbytná pro správnou pigmentaci vlasů, kůže a očí). Měď je potřebná též pro správnou funkci železa v těle a tedy vznik červených krvinek.

Charakteristika a význam

Měď (cuprum) se jako složka enzymů podílí na mnoha metabolických pochodech v organismu, na buněčném dýchání. Je důležitá pro správnou funkci kolagenu a elastinu (bílkoviny v kostech a šlachách), pro vznik melaninu (látka nezbytná pro správnou pigmentaci vlasů, kůže a očí). Měď je potřebná též pro správnou funkci železa v těle a tedy vznik červených krvinek.

Doporučený denní příjem (podrobněji viz tabulka):

900 mikrogramů (µg)

Zdroj

Vysoký obsah mědi se nachází např. ve slunečnicových semenech a oříškách. Obsah minerálu v některých složkách potravy (orientační hodnoty):

* Hovězí játra (vařená) 100 g – 5,73µg * Slunečnicová semena 100 g – 1830 µg * Lískové ořechy 100 g – 1750 µg * Mandle 100 g – 1171 µg * Čočka vařená, 1 hrnek – 497µg * Čokoláda 100 g – 700 µg

Nedostatek minerálu

Kdy může nastat nedostatek minerálu?

Nedostatek mědi se může objevit u osob s malnutricí (malabsorpční syndrom, celiakie-nesnášenlivost lepku), s velmi nízkým příjmem potravy, průjmem či u pacientů pouze s nitrožilní výživou.

Jaké jsou příznaky nedostatku minerálu?

Chybění mědi v organismu se projeví chudokrevností (ze špatné funkce železa, které pro svou funkci potřebuje měď), dále sníženým množstvím bílých krvinek (neutrofilů) a následným narušením imunity.

Nadbytek minerálu

Akutní otrava mědí je spojena s bolestmi břicha, pocitem na zvracení, zvracením, průjmem. Vážnější příznaky zahrnují poškození jater, selhání ledvin, koma a smrt.