Kulturistika, fitness - 10 klíčových otázek o hubnutí

10 klíčových otázek o hubnutí

10 klíčových otázek o hubnutí

Začíná nový rok a už se zase stěží vejdete do oblíbených kalhot? Říkáte si: Tohle musí skončit! A pak se bezhlavě vrháte do diety. Než s ní ale začnete, není na škodu ujasnit si základní pojmy, abyste neudělaly nějakou chybu, která by vaše plány zbytečně zhatila. Víte třeba, zda jíst nebo nejíst přílohy nebo zda fungují hubnoucí doplňky z lékárny? My vám to řekneme!

Na dotazy odpovídá nutriční terapeutka z Institutu redukce a prevence nadváhy Kompliment Brno Kristýna Galová.

1. Když začnu hubnout, musím dodržovat stejný režim už napořád?

Odpověď: „Tohle zajímá nejčastěji ženy, které opakovaně držely nejrůznější diety, po nichž následoval jo-jo efekt. Ten je způsoben kromě špatně nastavené diety i tím, že se vrátíte ke starému režimu, který vás k nadváze přivedl. Redukční dieta a racionální stravování po dietě se ovšem liší, a to především příjmem energie. Během diety bychom měli přijímat 5–6 tisíc kilojoulů denně. Po dosažení žádané hmotnosti je třeba příjem navýšit asi o 40 procent. Důležité je vědět, co jíst, kdy a v jakém množství. Špatné jsou krátkodobé drastické diety, které zpomalují metabolismus."

2. Potřebuji zeštíhlet jen v bocích (bříško, zadeček...). Dají se zhubnout pouze konkrétní partie?

Odpověď: „Díky mnohaletým zkušenostem z našeho centra mohu s jistotou říci, že se lze zaměřit na určité partie a hubnout přednostně tam, i když to často i odborníci popírají. Podmínkou je vhodně zvolený cvičební plán a rovněž úprava stravování. Genetika samozřejmě hraje významnou roli, ale není pravda, že rozložení tuku nemůžeme ovlivnit.“

3. Lze zdravě zhubnout bez cvičení?

Odpověď: „Není dobré hubnout bez pohybové aktivity, protože pak může část úbytku hmotnosti pocházet ze svalové tkáně. Tím se mimo jiných negativních důsledků připravíte o možnost dosáhnout vyššího výdaje energie, rychleji zhubnout, vytvarovat postavu a zlepšit fyzickou zdatnost. Něco jiného je, pokud máte závažné zdravotní problémy. Tam je třeba cvičení zvážit."

4. Když se ráno nasnídám, mám pak hlad ještě před obědem. Když se nenasnídám, až do oběda nemusím nic jíst. Co je pro hubnutí lepší?

Odpověď: „Snídejte, i když nemáte po ránu hlad, i kdybyste se museli po ránu do jídla na začátku nutit, než si na pravidelný ranní příjem energie zvyknete. Pokud nesnídáte, snížíte sice energetický příjem, ale také energetický výdej! Vynecháním snídaně si můžete dopoledne výrazně zpomalit metabolismus, což nesvědčí ani dietě, ani vaší dobré náladě, koncentraci a pracovním výkonům.“

5. Mám vynechat přílohy v hubnoucím režimu, abych dosáhla lepšího efektu?

Odpověď: „Dlouhodobé vynechání příloh při redukčním režimu není vhodné, protože jsou důležitým zdrojem komplexních sacharidů. Množství příloh je však potřeba regulovat. Doporučuji přílohy vynechat nebo omezit v počátcích redukčního programu. Pomůže vám to rychleji nastartovat hubnutí. Po čase je do dietního jídelníčku přidejte, a to v množství 100 až 150 gramů. Na knedlíky, hranolky, krokety i bramborovou kaši ovšem zapomeňte.“

6. Nesnáším zeleninu. Dá se zhubnout i bez ní?

Odpověď: „Existuje více diet, které v jídelníčku zeleninu nedoporučují. Například Atkinsonova, rýžová, vajíčková a podobně. Ani jedna z nich není ze zdravotních důvodů bezpečná. Zelenina pro tělo zabezpečuje potřebné minerály, vitaminy a aktivní enzymy a je výborným zdrojem vlákniny, která pomáhá kontrolovat pocit hladu a sytosti. Největší přínos má syrová zelenina.“

7. Mohu sladit medem i během hubnutí?

Odpověď: „Je pravda, že med je nutričně hodnotnější než cukr, obsahuje vitaminy, enzymy a minerální látky. I přesto slazení medem při hubnutí nedoporučuji, protože se svou vysokou energetickou hodnotou (1360 kJ/100 g) a obsahem sacharidů (81 g/100 g) blíží bílému cukru (1680 kJ/100 g, sacharidy: 99 g/100 g).“

8. Proč mám jíst celozrnné pečivo, když neobsahuje méně kalorií než pečivo běžné?

Odpověď: „Je pravda, že celozrnné pečivo neobsahuje méně energie než běžné. Při správně nastavené redukční dietě však nikdy nejde jen o to, kolik kalorií přijmete, ale i jak hodnotná vaše strava bude pro organismus. Celozrnné pečivo obsahuje více minerálních a esenciálních látek (např. esenciální mastné kyseliny) a také více vlákniny, která přispívá k dobrému trávení a prodlužuje pocit zasycení.“

9. Jaké maso mohu při redukční dietě?

Odpověď: „Můžete jíst jakýkoli druh libového masa, pokud bude vhodně upravené a jeho množství přijatelné. Jídelníček si tak můžete zpestřit i libovým červeným masem, zvěřinou a samozřejmě rybami. Vyberte si maso s co nejnižším obsahem tuku. Místo vepřového plecka zvolte kýtu a kapra nahraďte pstruhem. Ideální úpravou je vaření, dušení nebo pečení ve fólii. Při tepelné úpravě není nutné přidávat žádný tuk, protože i libové maso obsahuje určité množství tuku.“

10. Jsou doplňky stravy, které lze sehnat v lékárnách bez předpisu, účinné?

Odpověď: „Změnu stravovacích návyků a navýšení pohybu žádnou pilulkou nahradit nelze. Přestože doplňky stravy obsahují některé účinné látky, které podporují výdej energie, žádná studie zatím nepotvrdila skutečný vliv těchto preparátů na snížení hmotnosti. Stejného výdeje energie můžete dosáhnout, když vyšlápnete několik schodů denně navíc. Žádné podpůrné prostředky nedoporučuji, protože jejich účinek na hubnutí je zanedbatelný.“ (Které doplňky přece jen zabírají více a za které vyhodíte peníze z okna?

I hubnout se dá s úsměvem. Hlavní roli při tom hraje jídelníček. Vynikající dietní recepty najdete v rubrice Recepty pro redukci váhy. A důležité je také obklopit se pozitivně naladěnými spolubojovnicemi.

Autor článku