Kulturistika, fitness - Zdravé opalování: tipy, jak se chránit před sluncem ve městě i u moře

Zdravé opalování: tipy, jak se chránit před sluncem ve městě i u moře

Zdravé opalování: tipy, jak se chránit před sluncem ve městě i u moře

Léto je časem zahálení a užívání si slunce. Je jedno, zda ležíte na trávě u rybníka či na pláži u moře, šplháte po horách nebo pobíháte po schůzkách po městě. Všude musíte pleť před slunečním zářením chránit.

Na ulici

Ve městě na ochranu před slunečními paprsky většinou zapomínáme. Nenechte se ale ošálit oblohou pod mraky a stínem budov. Z poledního oběda na zahrádce restaurace si můžete odnést stejně spálenou kůži jako od vody.

Chraňte se proto lehkým oblečením a používejte krémy s ochranným faktorem SPF 15. Přes poledne se raději vyhýbejte přímému slunci, zdržujte se v chládku nebo pod slunečníkem.

Rady do města

* V poledních hodinách je ultrafialové záření nejvyšší. Nezapomínejte, že ani pod otevřeným slunečníkem nejste chráněni stoprocentně.

* Noste brýle s UV faktorem. Lidé s modrýma a zelenýma očima mají častěji diagnostikován zhoubný melanom duhovky než hnědoocí. Platí to i o pokožce.

* Ultrafialové záření má i pozitivní účinky: zlepšuje metabolismus těla, podporuje tvorbu vitaminu D důležitého pro zdravé kosti. Kvůli tomu ale není třeba se opalovat, stačí krátká procházka, kdy sluneční světlo dopadá na ruce a obličej.

* UVA záření pronikne i sklem, takže pokud v jasném počasí cestujete autem či autobusem nebo sedíte v kanceláři přímo u okna, nezapomínejte pleť chránit SPF 15 či 20.

* Samoopalovací krémy nechrání před spálením pleti, ale jejich používání je jediný zdravý způsob, jak získat snědou barvu pokožky.

U vody

I u českého rybníku, řeky, lomu či jezera se musíte mazat, a to navzdory tomu, že je třeba pod mrakem nebo se schováváte ve stínu. Nezapomínejte také na to, že voda paprsky odráží, což vám může způsobit nepříjemné popáleniny.

Nezapomínejte se mazat, i když nejraději odpočíváte ve stínu borovic. Sice jste chráněni před přímým sluníčkem, ale ne úplně.

Pokud se rozhodnete plavat v jezeře v pravé poledne, nasaďte si brýle, klobouk a ramena promažte voděodolným krémem s nejvyšší ochranou SPF 30.

U přírodních nádrží lehce přijdete k štípancům od komárů. Než se zhojí, chraňte je před sluncem, aby vám nezůstala nechtěná pigmentace.

 

 

Rady k jezeru, řece i rybníku

* Na koupališti se chraňte před přímým sluncem. Pozor! Sluneční záření proniká i z oblačné oblohy.

* Většina Čechů patří mezi tzv. světlé fototypy a pro pobyt u rybníka by si měli vystačit s filtry střední ochrany, tedy s SPF 20 a 30. Sněhově bílou pleť raději slunci nevystavujte vůbec, jedná se o fototyp č. 1, který se stejně neopálí.

* Sluneční paprsky odrážející se od povrchu vodní hladiny mohou způsobit i popáleniny 2. stupně. Nezapomeňte na to. Dosucha otřete pokožku po koupání, kapičky vody na sebe přitahují paprsky.

* Velmi příjemné, ale nebezpečné je klimbání na matraci na vodě. Voda přitahuje záření, takže i když se natřete přípravky s SPF 50+, stále je riziko spálení kůže velmi vysoké.

* Při sjíždění řek se chraňte tričkem a kloboukem, i když na loďce pochytáte jen 6 % záření. Horší je to ve vodě, až 40 % projde do půl metru pod hladinu.

U moře

Pláže s bílým pískem nebo oblázky nás lákají a pro mnohé není dovolená bez moře ta pravá. Zdejší slaná voda, dostatek jódu a sluneční záření prospívá v rozumné míře každému.

Nejvíce na účinky moře spoléhají ti, kdo mají problémy s dýcháním nebo s kožními onemocněními. Pro nadšené lovce bronzového opálení, kteří se neumějí chránit, může ale taková dovolená skončit poškozením kůže.

Opálený odstín pokožky vám vydrží déle, když se večeru myjete olejovým sprchovým gelem. Vysušenou a podrážděnou kůži navíc zotavíte mlékem s antioxidanty a vitaminy E a C.

Rady k moři

* Chraňte se krémy s nejvyšší dostupnou ochranou SPF 50+. Jestliže má vaše pokožka hodně tmavý odstín i bez slunce, chraňte se jimi aspoň zpočátku.

* Pleť nepřipravená na slunění se spálí rychle. Začínejte proto s opalováním v minutových intervalech, než se dostane k povrchu kůže melanin, který ji chrání.

* Pozor na odraz slunečních paprsků od písku, který může způsobit zánět v očích. Nasaďte brýle s UV faktorem.

* Inspirujte se siestou u jižanských národů - před polednem odejděte z pláže a vraťte se až po 15. hodině. V této době dopadá záření na zem atmosférou s nejmenší tloušťkou.

* K snídani si dejte mrkvovou nebo rajčatovou šťávu, k večeři třeba rybu a salát s olivovým olejem. Posílíte ochranu kůže zevnitř.

 

 

 

 

Na horách

Jestliže je pro vás ideálem dovolené šplhání po kopcích, vysokohorská turistika nebo rádi testujete, co vydrží vaše horské kolo, uvědomte si, že v čím větší nadmořské výšce, tím blíže jste slunci. Používejte proto ty nejvyšší ochranné faktory.

Jak chránit kůži na horách

 

* Slunce na horách je zrádné. S každými 300 metry výše od moře se zvětšuje intenzita ultrafialového záření o 4 %. I když je oblačno, prochází atmosférou množství paprsků. Ve výšce 1 500 metrů nad mořem je intenzita záření asi o 20 % vyšší než u hladiny moře.

* Na výlet do hor používejte tu nejvyšší ochranu - SPF 50+. Do batůžku přibalte tyčinku s vysokým ochranným faktorem a průběžně promazávejte vystouplé části obličeje, jako jsou nos, rty, lícní kosti a uši. Dost často se zapomíná na zátylek. Spáleniny z hor jsou velmi bolestivé.

* Jestli na výlety po skalách nosíte krátké kalhoty, namažte si důkladně nohy. Podle posledních průzkumů se nejvíce zhoubných nádorů objevuje právě v těchto místech.

* I na horách se večer starejte o pleť. Hydratačním krémem jí vrátíte vláčnost, zklidníte podráždění od slunce a zvýšíte její odolnost.