Kulturistika, fitness - Jak cvičit v létě.

Jak cvičit v létě.

Jak cvičit v létě.

Cvičení v přírodě může být při červencových teplotách docela komplikované. Abyste nezkolabovali, nezapomeňte na pravidelné doplňování tekutin a vhodné oblečení a vyvarujte se hodinám, kdy slunce pálí nejvíc. Když s nadšením umisťujete míč do koše nebo přes síť, případně odpočíváte s přáteli na golfu, možná si ani nevšimnete, že teplota přelezla třicítku. Jenže – vaše tělo si všimlo. Pokud se svého oblíbeného venkovního sportu nechcete vzdát ani v letních měsících, dodržujte následující rady. Jinak riskujete zdravotní potíže.

ak se vyhnout zdravotním potížím
Pokud se budete držet následujících pravidel, vaše tělo zůstane v klidu:
- Zpomalte. Jestliže jste zvyklí cvičit v místnosti nebo chladnějším počasí, nejprve o něco zvolněte tempo. A teprve až si vaše tělo na vedro zvykne, postupně zvyšujte intenzitu i délku cvičení. Jestliže užíváte pravidelně nějaké léky, zeptejte se lékaře, jestli vám sportování v žáru léta neublíží.
- Hodně pijte. Aby se tělo mohlo potit a tím pádem ochlazovat, potřebuje adekvátní hydrataci. Během cvičení proto pravidelně nasávejte vodu – dokonce i když zrovna žízeň nepociťujete. Jestliže navíc plánujete sportovat víc než hodinu, dejte si místo vody energetické nápoje, které tělu dodají sodík, chlorid a draslík, které během pohybu vypotíte. Naopak se vyhněte nápojům obsahujícím kofein nebo alkohol.
- Vhodně se oblečte. Lehké a prodyšné oblečení umožňuje lepší odpařování potu a ochlazování. Vyhněte se také tmavým barvám, do kterých víc pálí slunce. Hlavu ochrání lehký světlý šátek nebo čepice.
- Vyhněte se polednímu slunci. Cvičte ráno nebo večer, kdy je venku příjemnější vzduch. A pokud je to možné, provozujte sport ve stínu.
- Používejte ochranné krémy. Spálená kůže znesnadňuje tělu, aby se ochlazovalo.
- Mějte náhradní plán. Jestli vám vedro nebo vlhko prostě nedělá dobře, věnujte se přes léto takovým sportům, které můžete provozovat doma nebo v klimatizované tělocvičně.


Poznejte, kdy přestat
Během letního sportování se u vás také mohou objevit nejrůznější potíže způsobené horkem. Symptomy jsou následující:
- slabost
- bolest hlavy
- závrať
- svalové křeče
- nevolnost nebo zvracení
- zrychlený puls
Jestliže se u vás něco z výše zmíněného objeví, ihned přestaňte sportovat a jděte se schovat do stínu. Napijte se a omyjte si obličej a krk studenou vodou. Jestli se do druhého dne příznaky nezlepší, zajděte ke svému lékaři. A pokud vám teplota vyletí nad 39 stupňů, jděte k němu okamžitě.

 

 


Zdroj: Mayo Clinic