Kulturistika, fitness - Léčivé účinky zeleniny

Léčivé účinky zeleniny

Léčivé účinky zeleniny

Ředkvičky, salát, chřest, špenát.

ŘEDKVIČKY
=========
 
**Účinky**
 Pomáhá při prevenci rakoviny. Silice podporují tvorbu žluče a urychlují zažívací proces. Používá se při léčbě onemocnění žlučníku, žaludku a průdušek. Obsahuje vitamíny C a B.

**Množství:** Doporučuje se jíst sYrová. Doporučená dávka je 1 - 2 kg ročně.




SALÁT
=====

 
**Účinky**
 
Kyselina listová a vitamin B zlepšují činnost mozku, paměť, koncentraci a spánek. Je tradičním prostředkem na povzbuzení trávení a činnost jater. Má zklidňující účinky.


**Množství**
 
Denně snězte 150g s rajčaty a bylinkami. Pokud chceme získat co nejvíce živin, vybíráme salát, který má více vnějších zelených listů. Mytá, zabalené puky s roztrhanými listy rychle ztrácejí vitamín C a kyselinu listovou. Salát rádi žerú i malá domácí zvířata, např.. mořské selata.








CHŘEST
======
 
**Účinky:**
 výhonky jsou bohaté na vitamín C a mají mimořádně vysoký obsah vitaminu E, který zlepšuje zrakovou ostrost a potlačují projevy stárnutí kůže, problémy se srdcem, zvyšuje libido a účinně chrání buňky před útoky volných radikálů. Podzemní kořenová část vytáhne z půdy množství účinných látek, především provitamin A. Je bohatá na vitaminy skupiny B a obsahuje velké množství kyseliny listové. Kromě toho obsahuje hodně draslíku a zinku. Chřest patří k nejlepším omladzovacím prostředkem v přírodě. Posiluje imunitní systém a chrání před záněty. Aktivuje tvorbu hormonů štěstí a pomáhá při poruchách spánku. O chřestu se zároveň říká, že upravuje vysoký krevní tlak, podporuje činnost srdce a ledvin. A pomáhá při uvolňování nervového napětí.



**Množství:**
Chřest je jako stvořená pro různé diety, neboť obsahuje velmi málo kalorií (na 100 g pouze 18 kalorií). Je také bohatá na vlákniny, které mají blahodárný vliv na střeva. Pokud skonzumujete 250 g, pokryjete celodenní potřebu vitaminu C. Chřestová sezoně bychom měli využít na špargľovú kúru. Aktivizuje metabolismus celého organismu. Už po týdnu (denně třeba zkonzumovat 200 g chřestu) se budeme cítit svěží a vitální.

**Jak správně vařit chřest:** nejdříve Odřízněte dřevnaté spodní část a chřest očistíme z vláken (postupujeme vždy od hlavičky dolů). Aby nesčernela, namočíme ji do studené vody. Před vařením ji zviažeme (po 6-10 kusů) a postavíme do hrnce s osolenou vodou s hlávka nahoru. Stačí když budou ve vodě jen do poloviny, křehké hlávky se vaří v páře. Vaříme 10 - 15 minut.

ŠPENÁT
======
 
**Účinky: **

Betakarotén a vitamín E zachycují volné radikály. Kalium snižuje krevní tlak a magnézium působí proti svalovým křečím. Může ochránit před degenerací zraku. Je užitečným zdrojem železa. Dále obsahuje vitamíny C, B1 a B2, jód, vápník a kyselinu šťavelovou, která váže vápník, takže při větší spotřebě si třeba dávat pozor, aby se organismus neochudobnil o tento minerál.

**Množství: **
200 g pokrývá polovinu denní potřeby kalia. Zmrazený špenát uchovává více živin než zvädnutý čerstvý. Konzervovaný špenát si udržuje významné množství živin kromě kyseliny listové. Lidé postižení dnou, nebo ti co mají ledvinové kameny, by se měly špenátu vyhýbat pro jeho vysoký obsah oxalátov.
Jak správně vařit špenát: dobře umyté, očištěné lístky dáme do hrnce, který jsme uzavřeli pokličkou a na mírném ohni minutu-dvě "paríme". Netreba ho podlievať vodou, stačí mu vlhkost, která se uvolní z lístků. Uvařené listy pokrájíme nahrubo. *Bližší informace poskytne Pepek - námořník.*