Kulturistika, fitness - Steroidy a tvrdý tréning

Steroidy a tvrdý tréning

Strongmen Strongmen

Atraktivita kulturistiky spočívá v tom, že se jí tréninkové postupy nejvíce hodí k výstavbě svalové hmoty. Kulturistickým tréninkem dochází ke zpevnění svalstva, k jeho rozvoji, vyrýsovaní a až někde na vrcholku kulturistického tréninku stojí špičkový hypertrofovaný sportovec, který se účastní kulturistických soutěží.

Samozřejmě, možnost ovlivnit rozvoj svého svalstva, tvarovat své tělo, je velmi lákavá, zvlášť pro atrofované jedince, kteří díky tomu trpí pocitem méněcennosti. Komplexy méněcennosti nejsou výjimkou, proto se mladí začínají věnovat sportovním aktivitám, zvlášť kulturistice, která výrazně mění jejich životní styl v pozitivním smyslu. Ve většině případů nastupují relativně rychle začátečnické úspěchy, ale právě tak rychle mizí u mnoha radost z tréninku, protože fáze stagnace často zakryjí pozitivní efekt tréninku, což způsobuje pochybnosti o metodice tréninku a o schopnostech vlastního organismu.

 

Právě takové stavy jsou příčinou, proč někteří kulturisté sahají po anabolických steroidech, o nichž se ví, že se využívají ve vrcholovém sportu (i když jsou zakázaným dopingem) a tedy alespoň teoreticky kladně působí na zvyšování výkonnosti (např. porovnejme si výkonnost Bena Johnsona na olympiádě v Soulu a po jeho opětovném návratu do světa atletiky, kdy nastupoval „čistý“). Samozřejmě, že tito rekreační kulturisté trénují podle tréninkových plánů špičkových sportovců, ale dopouštějí se mnoha chyb ve stravování a regeneraci, proto není divu, že nepostupují a příčinu úspěchu ostatních vidí v tom, že užívají, ačkoli nedovolené, ale podle nich prospěšné preparáty.

 

Vidina úspěchu je doslova nutí užívat stále vyšší a vyšší dávky, čímž se prakticky potlačuje smysl kulturistiky (především rozvoj zdravého organismu). Dochází k těžkým zdravotním problémům a v konečném důsledku i k předčasnému ukončení sportovní činnosti. Anabolické steroidy byly zneužívané i v soutěžní formě kulturistiky, ale kulturistické organizace, tak jako prakticky všechny sportovní svazy, vyhlásily tomuto dopingu boj, což vedlo k zavedení dopingových kontrol na soutěžích mezinárodní úrovně (Mistrovství Evropy, Mistrovství Světa apod.).

 

Pozitivní bylo i zavedení dopingových kontrol do soutěže kulturistických profesionálů, které způsobily tvrdý postup vůči viníkům (Ray, Benaziza, Demey, Bannout a další). To, že někteří z přistižených kulturistů uspěli na soutěžích i po zavedení dopingových kontrol, přičemž jejich výkonnost ještě stoupla, svědčí o diskutabilních pozitivních účincích anabolických steroidů. Je známo, že vlivem anabolických steroidů dochází k nárůstu hmotnosti těla sportovce, která však po vysazení dopingu stejně rychle klesá, což v konečném důsledku neznamená žádný výrazný pokrok.

 

Pro zvýšení hmotnosti těla se totiž nepodílejí bílkoviny, jako základní stavební materiál svalstva, ale voda, která se po vysazení anabolických steroidů stejně vyloučí. Tento fakt se potvrdil i na pokusné osobě, která pod vlivem anabolik přibrala na hmotnosti 2 kg za období šesti týdnů, přičemž jí pokleslo množství podkožního tuku o 3%.

 

 

Redukce množství tuků vyplývá jednak z vyšší intenzity tréninku, ale pravděpodobně také na možném zrychleni výměny látek efekty zpětné vazby, které způsobují steroidy oproti hormonálně produkujícím žlázám, především hypofýzy a štítné žlázy. Při kontrole podílu vody na celkové hmotnosti pokusné osoby se za tento čas zjistil nárůst cca o 2 litry, což prakticky odpovídá přírůstku na hmotnosti.

 

 Po vysazení anabolických steroidů došlo během čtyř týdnů k úpravě na výchozí úroveň. (Pokus provedl Dr.. Beuker s DBKV e. V.). Tento fakt se potvrdil i v rozhovorech s poměrně velkým množstvím sportovců různých odvětví, kterým bylo prokázáno užívání anabolických steroidů. Hlavní účinek anabolických steroidů spočívá právě ve zvýšeném hromadění vody, což vede ke zvětšení svalového objemu, dokud se v těle nacházejí anabolické steroidy, přičemž tento jev nemá trvalý charakter. Tato argumentace by měla postačovat na to, aby sportovci zavrhli myšlenku pomyslného zvyšování výkonnosti pomocí anabolických steroidů, přičemž jsme ještě nezmínili negativní vlivy na organismus sportovců.

 

Jak byste tedy získali, trvale a bez obav o své zdraví, žádoucí přírůstky na svalové hmotě? Musíte si nejprve uvědomit, že zmohutnění svalstva je vlastně jen přizpůsobení se zátěži, kterou na sval působíte v průběhu tréninku. Čili pokud budete na organismus působit stále se zvyšující zátěží, organismus se bude této zátěži snažit přizpůsobit se, co za dostatečného přívodu stavebních látek a energie ve formě bílkovin, uhlohydrátů a tuků, povede k očekávaným výsledkům. Takže jedině trénink a správná výživa, doplněná o vhodné výživové doplňky (aminokyseliny, proteinové koncentráty, anabolizující a regeneračně doplňky) přinesou trvalý nárůst svalové hmoty.

 

Špičkoví kulturisté se vyživují podle moderních sportovně-fyziologických poznatků a usměrňují svou výživu striktně podle okolnosti. Stalo se samozřejmostí, že zvláště při výstavbových fázích při tvrdém tréninku neklesá příděl bílkovin pod 2g na kilogram hmotnosti kulturisty na den a přísun uhlohydrátů, v závislosti na hmotnosti, se pohybuje od 500 do 700 g na den, přičemž spotřeba vody dosahuje 3 - 4 litry denně. Taktéž je důležité dodávat organismu minerální látky a vitaminy v množství 2 - 3-krát více, než pro nesportujícího.

 

Navzdory tomu, že většina kulturistů, jak začátečníci, tak pokročilí, se snaží přizpůsobit se těmto údajům, ne každý ale dosáhne požadovaného výsledku. Příčiny jsou téměř u všech případů stejné. Přetrénovanost vlivem špatně voleného tréninku, který, hlavně je hlavně u začátečníků, tvořený na základě tréninkových plánu špičkových kulturistů v domněnce, že když pomohl jim, tak pomůže i dalším. V tomto případě je třeba zvolit méně náročný způsob tréninku, dopřát si víc oddychu a zároveň pouvažovat, jestli nejsou rezervy i v oblasti výživy.

 

Závěrem bychom ještě chtěli poznamenat, že většina špičkových kulturistů, které máme možnost obdivovat na stránkách kulturistických časopisů, jsou skupiny lidí, kteří žijí kulturistikou doslova 24 hodin denně a do svého rozvoje investují neuvěřitelné finanční prostředky. Většina z nás se do tohoto stádia fanatizmu pro kulturistiku nikdy nedostane, proto jen s úctou hovořme o těch sportovcích, skloňme se před jejich úsilím a za jejich úspěchy nehledejme nedovolené prostředky, ale tvrdou, poctivou práci, kterou bychom měli umět ocenit i na soutěžích.