Kulturistika, fitness - VITAMINY A, E, C

VITAMINY A, E, C

VITAMINY A, E, C

V následujících kapitolách se zmíníme o nejběžnějších látkách, které mají antioxidační vlastnosti. Doporučujeme vám kombinovat jak ve vodě tak v tucích rozpustné substance. Důvod je jasný – k oxidaci dochází jak ve vodním roztoku tak v tukových tkáních. Obě formy antioxidantů vám tedy zaručí, že boj proti volným radikálům vyhrajete.

VITAMIN A

Tento v tucích rozpustný vitamin se v těle uskladňuje, proto ho není dobré užívat ve velkých dávkách. Lidé, kteří kouří, by měli zvýšit příjem vitaminu A, protože chrání plicní tkáň. Pravidelná suplementace tedy alespoň z části zabraňuje poškození plic, i když to samozřejmě není stejné, jako kdybyste přestali kouřit.

VITAMIN C

O tomto vitaminu by mohlo být napsáno klidně několik knih. Ačkoliv se zřejmě nejedná o žádnou zázračnou látku, má mnoho příznivců, kteří hovoří o tom, že je to jeden z nejúčinnějších vitaminů vůbec. Vědci zjistili, že nároky na přísun vitaminu C rostou, je-li organismus vystaven stresu, znečištěnému životnímu prostředí a infekci, vhledem k tomu, že se jedná o vitamin rozpustný vodě, není naše tělo schopno ho uskladňovat a musí být obsažen v odpovídajícím množství ve stravě. Můžeme vám také poradit, abyste si místo tablet, obsahujících třeba 500miligramů vitaminu C koupili raději menší (50–100miligramové). Vaše tělo totiž jednorázově využije zhruba 30–50 miligramů. Zbytek se vyloučí v moči. Většina lidí, kteří berou mega dávky vitaminu C, má tedy pouze hezky zbarvenou (žlutou až oranžovou) moč a za vitaminy vyhazují peníze. Z jedné 500miligramové tablety využijete pouze asi 50mg. Dnes už je možné vybrat si na trhu z velkého množství vitaminu C výrobek s postupným uvolňováním 500 – 1000miligramů v tabletě, které už tělo většinu využije.

VITAMIN E

Jak jsme se již zmínili, jsou nejlepším zdrojem vitaminu E rostlinné oleje. Sportovci a další lidé se ovšem snaží tukům za každou cenu vyhnout, mohou tedy trpět nedostatkem vitaminu E, kterého náš organismus potřebuje asi 100miligramů denně. Ačkoliv je to vitamin rozpustný v tucích a může být tedy v těle uskladněn, hrozí při velkých rezervách riziko toxické koncentrace. Měli bychom také dodat, že již bylo zaznamenáno několik případů předávkování vitaminem E. Ve většině případů jedinci užívali vysoké dávky vitaminu (5000 až 10 000 miligramů denně) nebo trpěli nějakou metabolickou poruchou. Mezi nejvýznamnější role vitaminu E patří schopnost chránit buněčné membrány před oxidací. Často se ovšem tento vitamin používá také v léčbě neplodnosti a impotence, ačkoliv existuje jen velmi málo důkazů, že by mohl být v tomto ohledu výjimečně účinný. Dalo by se sice předpokládat, že nedostatek vitaminu E ovlivňuje plodnost a sexuální funkce, na druhou stranu ale nemůžeme očekávat, že zvýšení dávky vitaminu E sexuální činnost podpoří