Kulturistika, fitness - Spalovače tuku

Spalovače tuku

Petra Mazačová Petra Mazačová

Fat Burner , Fat Elimination,Fat Direct,Lecitin, Synephrine Plus,Cholin, Inositol, Karnitin,Thermo-X, HCA, CLA,ALC, Chitosan-Psyllium, Xenical, Chrom, Jód, Pyruvát.... ale který je nejlepší? Stručně napsáno: nejlepší je použít spalovač s obsahem více již zmíněných látek(Fat Burner)a vyšší dávky Karnitinu tj 2g(2000mg) a více denně 30min před sportem nebo nalačno. Ovšem každé lipotropikum má své výhody,které se pokusím v krátkosti popsat.

Lecitin:


Snižuje cholesterol a krevní tlak, pozitivně působí na paměť a klouby, urychluje regeneraci, zlepšuje využitelnost proteinů.
Lecitin je po chemické stránce lipidem složeným z cholinu, glycerolu a fosfátu, tedy tzv. fosfolipidem. Použití lecitinu je v současné době velmi potřebné, v případě jeho nedostatku v organismu dochází k poruchám paměti a nervového systému, snížení imunity, zvýšení hladiny cholesterolu, krevního tlaku, zpomalení regenerace a dokonce i ke zvýšení opotřebení kloubů.


Cholin:


Cholin pomáhá při transportování tuků v organismu a je prevencí před ukládáním tuků v játrech. Pracuje společně s inositolem, dalším vitamínem ze skupiny B, na přeměně tuků a cholesterolu.
V kombinaci s mastnými kyselinami a fosforem vytváří lecitin, který je velmi důležitou součástí nervových buněk.


Inositol:

Inositol je nedílnou součástí buněčných membrán. Řadu důležitých funkcí plní také v mozku. V těle se účastní transportu a metabolismu mastných kyselin a cholesterolu. Brání jejich ukládání v játrech. Je také součástí různých enzymů. Napomáhá také odstraňování volných hydroxylových radikálů. Pravidelné  užívání inositolu  zlepší metabolismus mastných kyselin a cholesterolu. Lepších účinků dosáhnete v kombinaci s lecitinem. Příznivé účinky pocítíte při poškození nervů u cukrovky, při poruše transportu a metabolismu tuku. Dále při zvýšené hladině cholesterolu, nespavosti, depresích, Alzheimerově nemoci a také podporuje růst vlasů.


Karnitin:


Karnitin má velkým význam v řadě metabolických pochodů našeho těla. V buněčných mitochondriích působí jako přenašeč mastných kyselin. Mimo to hraje významnou úlohu při
odstraňování kyseliny mléčné ze tkání. Nezanedbatelné je i jeho tzv. antioxidační působení, tj. odstraňovaní škodlivých radikálu z našeho těla.
Karnitin je přirozenou součástí našich buněk. Vyskytuje se v miniaturních buněčných elektrárnách – mitochondriích. Účastní se při základním procesu výroby životně nezbytné energie, a to přímo u samotného zdroje. Karnitin je jednoduchá chemická sloučenina. V našem těle může vznikat s přispěním vitaminu C, vitamínů skupiny B a železa.

HCA

Kyselina hydroxycitronová (HCA) omezuje chuť na jídlo a omezuje tvorbů tuku z energie přijaté stravou především ve formě cukrů. HCA (extrakt z Garcinie Cambogie) v kapslích má účinky při omezení tvorby tukové tkáně, zamezení pocitu hladu, podporu snižování hladiny cholesterolu a usnadnění odbourávání tuku. HCA zesiluje účinek L-carnitinu při spalování tuků



CLA


Přírodní látka CLA (konjugovaná kyselina linolová) odbourává tuky tím, že je odplavuje do krevního řečiště a do svalů, kde se spalují. Zároveň podporuje budování svalové hmoty a zpevnění a vytvarování postavy. Tento účinek se zesiluje aktivním pohybem (rychlá chůze, sport, cvičení doma či ve fitness centru) a redukční dietou.Zvlášť prospěšná je při hubnutí, protože pomáhá blokovat ukládání tuku a protože se v těle díky této látce odbourávají tuky, a ne svalová tkáň. CLA zabraňuje jo-jo efektu a je proto důležitou součástí každé redukční diety!

Chitosan je nevstřebatelný polysacharid s kladným nábojem, který je příčinou jeho mohutné vazebné schopnosti.Chitosan má schopnost z přijaté potravy odstraňovat tuky. Naváže je na sebe, a to čtyř až šestinásobek své váhy a odstraní je ze zažívacího traktu dříve, než jsou zpracovány a uloženy. Tuky ze stravy se tedy neukládají, jsou odváděny stolicí z těla ven.V sedmdesátých letech bylo v řadě zemí zakázáno házet tisíce tun schránek korýšů zpět do moře, a proto se hledaly cesty k jejich dalšímu využití? Schránky krabů, raků, mušlí, ale i houby a krovky hmyzu jsou zdrojem **chitinu**. Z chitinu se získává polysacharid chitosan. Již před 100 lety objevili Japonci mohutné vazebné schopnosti chitosanu a úspěšně toho využívají ve všech odvětvích průmyslu, i v medicíně.Chitosan patří mezi vlákniny, je nestravitelný. Vláknina obecně svým mechanickým působením povzbuzuje správnou funkci střev, podporuje zažívání a pomáhá snižovat přebytečný cholesterol. Nejběžnějším a nejlepším zdrojem vlákniny je ovoce, zelenina a celozrnné výrobky. Chitosan se ovšem jako běžná součást stravy nevyskytuje.Chitosan jako látka nevstřebatelná je bez kalorické hodnoty. Dnešní strava je obvykle příliš kalorická, příliš tučná a chudá na vlákninu. Při dostatečném dávkování může chitosan snížit kalorickou hodnotu stravy a tak přispět k redukci nadváhy.

Kromě tuku na sebe váže i žlučové kyseliny, které vznikají v játrech přeměnou cholesterolu. Jsou- li tedy ve větší míře z těla odstraněny, pak se větší množství cholesterolu spotřebuje na jejich doplnění a tím hladina cholesterolu v krvi klesá.

PYRUVÁT


Pyruvát vápenatý - spalovač tuků, pomáhá zrychlit metabolismus (tukový obrat) a současně zvýšit sportovní výkon.

Pyruvát vápenatý je solí kyseliny pyrohroznové a minerálu vápníku, pyruvát (kyselina pyro-hroznová) je látkou organismu zcela přirozenou, vznikající oxidací živin, především sacharidů v metabolismu těla.

V organismu se pyruvát dalšími procesy zapojuje do metabolických dějů včetně oxidativní přeměny tuku na energii. Pyruvát tedy dokáže současně urychlit metabolismus tuků (tukový obrat) a získanou energii využít pro zvýšení sportovního výkonu - působí na odbourávání tuků a současně stimuluje intenzivní sportovní výkon.

Je znám účinek pyruvátu dokonce i na hubnutí bez cvičení (v klidovém stavu) - díky zrychlení metabolického obratu, tj. zvýšení celkového výdeje energie.
Prakticky, pyruvát jako spalovač tuků skutečně účinkuje i v podmínkách, kdy necvičíte - nelze však očekávat úbytek hmotnosti při ležení na pohovce, přejídání se sladkostmi a doufat ve snadné hubnutí bez trápení. Nicméně při fyzické aktivitě je efekt pochopitelně mnohem zřetelnější a rychlejší, podobně jako jiné spalovače působící na redukci tuků nebo energizéry zvyšující sportovní výkon.

Další výraznou vlastností pyruvatu je schopnost zvyšovat energetický potenciál u silově vytrvalostních zátěží. S oblibou se užívá jako stimulant intenzivního výkonu u tvrdě trénujících sportovců včetně kulturistů, kteří jsou ve fázi rýsovací diety.

Pyruvat účinně zabraňuje vzestupu hmotnosti po ukončení diety a dosažení požadované hmotnosti, tím lze předejít vzniku tzv. JoJo efektu.
Pyruvát vapenatý je také významným zdrojem organicky vázaného vápníku, který je v této formě plně využitelný pro zabudování do kostní tkáně a brání křečím a přetížení.

Z mnohých kombinací s jinými suplementy je třeba vyzdvihnout zejména současné použití Pyruvátu a L-Carnitinu. Dosahované výsledky poukazují na fakt, že právě účinky této kombinace mají lepší efekt na redukci tuku než samotné oddělené užívání L-Carnitinu a Pyruvatu.

Pyruvát je účinnější spalovač tuků než HCA (hydroxy-citrát), je tedy mnohem vhodnější směs L-Carnitin - Pyruvát namísto často proklamovaného tekutého L-Carnitinu s HCA.

Účinná dávka pyruvátu pro dosažení uvedených účinků je již 2g denně. Dávky nad 5g pyruvátu cílené na hubnutí však již nepřináší další zesílení efektu.


Naopak, při potřebě zvýšit sportovní výkon a jeho intenzitu užívají někteří sportovci až 10g denně.

Pyruvate Calcium:

- působí jako spalovač tuků
- prevence JoJo efektu po ukončení rýsovací diety
- zvyšuje sportovní výkon, jeho intenzitu a úroveň
- energizace při vyčerpání organismu
- zrychluje metabolismus
- významný zdroj vápníku, brání křečím a přetížení

Vhodné a doporučené kombinace:
 



Pyruvate Ca + L-Carnitin:

(oba spalovače tuků se vzájemně doplňují, jedna z nejlepších možností jak podpořit diety a zvýšit sportovní výkon)

Použití:

Pro podporu redukce nadváhy a redukční diety se doporučuje 3 kapsle denně (2250mg) rozdělit do menších dávek přijímaných v průběhu dne, nejlépe na lačno cca 30-60minut před jídlem. Pro zvýšení účinků je možné užívat až 6 kapslí (4500mg) denně.

Při potřebě zvýšení sportovního výkonu nejlépe větší část denní dávky přijmout 30-60minut před fyzickou aktivitou.
Pyruvát je vhodné užívat i ve dnech volna bez cvičení (udržuje se tím zrychlený metabolismus). Účinnost pyruvátu se rapidně zvyšuje při současné fyzické aktivitě a také při kombinaci s L-Carnitinem a kofeinem. Souběžně je možno užívat i jiné spalovače tuků.

Složení:
Pyruvate Calcium 100%.
1 želatinová kapsle obsahuje pyruvát vápenatý v množství 750mg,
balení 100 kapslí obsahuje 75.000mg pyruvátu vápenatého.


XENICAL


Xenical je přípravek pro léčbu obezity.


Je to účinný, specifický a dlouhodobě působící inhibitor enzymů zažívacího
ústrojí nazývaných lipázy. Inaktivovaný enzym není schopen štěpit tuk
obsažený ve stravě a tím odchází zhruba 30% tuku z Vámi snědeného jídla
střevem nestráveno. Vaše tělo tak nemůže využít tento tuk jako zdroj
energie a přeměnit jej na tukovou tkáň. Tímto způsobem Vám přípravek
pomůže snížit Vaši hmotnost.

Pokles tělesné hmotnosti dosažený při léčbě přípravkem Xenical může
u některých pacientů vést k oddálení rozvoje diabetu 2. typu.Obvyklá dávka přípravku Xenical je
jedna 120 mg tobolka, užívaná s každým ze třech hlavních jídel. Tobolku
můžete užít buď bezprostředně před, v průběhu, nebo do jedné hodiny po
jídle.Při užívání přípravku Xenical by měla být dodržována správně vyvážená
dieta bohatá na ovoce a zeleninu, s kontrolovaným přísunem kalorií, při
které by tuky byly v průměru zdrojem 30% kalorií. Denní příjem tuků,
cukrů a bílkovin by měl být rozdělen do tří hlavních jídel. To znamená,
že obvykle budete užívat jednu tobolku při snídani, jednu při obědě
a jednu při večeři.
Xenical působí pouze tehdy, je-li podáván společně se stravou obsahující
tuk. Proto pokud vynecháte hlavní jídlo, nebo pokud Vaše hlavní jídlo
nebude obsahovat žádný tuk, nemusíte Xenical užívat.


CHRÓM



Chróm je jedním z nepostradatelných stopových prvků. Biologicky aktivní forma chrómu se v těle významně podílí na metabolismu glukózy a sice tím, že zesiluje účinek inzulinu a podporuje tak vstřebávání glukózy buňkami. Chróm příznivě ovlivňuje také další funkce inzulinu, jako je např. jeho účast na metabolismu tuků a bílkovin. Možný příznivý efekt podávání chrómu je testován u pacientů s cukrovkou (II. typu, na inzulinu nezávislou) a srdečně-cévním onemocněním.Doporučený denní příjem (podrobněji viz tabulka):
25-35 mikrogramů (µg)

Zdroj

Poměrně velké množství chrómu je obsaženo v mase (zejména hovězím), celozrnných výrobcích, šťávě z citrusových plodů (zvláště grapefruitu), zelených fazolích a brokolici.

Obsah minerálu v některých složkách potravy (orientační hodnoty):
      Brokolice 1/2 hrnku
      Zelené fazole 1/2 hrnku
      Brambory (ve formě kaše) 1 hrnek
      Hovězí maso 100 g
      Jablko, středně velké
      Banán, středně velký *


Nedostatek minerálu


Kdy může nastat nedostatek minerálu?

Chróm se hůře vstřebává a jeho absorpce může být ještě zhoršena současným podáním solí železa, manganu, vápníku a zinku (naopak jeho vstřebávání může zvýšit vitamin C a strava bohatá na vlákninu). Nedostatek chrómu může nastat též při jeho zvýšeném vylučování močí, což podporuje např. strava bohatá na jednoduché cukry. Některé studie také naznačují, že ke zvýšeným ztrátám chrómu močí dochází u jedinců se zvýšenou fyzickou zátěží.
Jaké jsou příznaky nedostatku minerálu?
Snížené množství chrómu v těle může vést ke zhoršené toleranci glukózy.


JÓD


Jód je nekovový stopový prvek důležitý pro syntézu hormonů štítné žlázy v těle, je jejich nezbytnou součástí a napomáhá tak správné funkci štítné žlázy. Hormony štítné žlázy ovlivňují řadu fyziologických procesů, včetně růstu, tělesného i duševní vývoje, metabolismu a rozmnožování.

Jód se používá k odstranění projevů souvisejících s nedostatečnou tvorbou hormonů štítné žlázy, k nimž patří nesnášenlivost chladu, zvýšení hmotnosti, zvětšení jazyka, zácpa, zhoršená funkce srdce, lámavé vlasy a nehty, problémy s koordinací, zpomalené reflexy, potíže s vyslovováním, netečnost, deprese, zhoršená paměť.

Doporučený denní příjem (podrobněji viz tabulka):

150 mikrogramů (µg); optimální příjem jódu závisí i na geografických faktorech

Zdroj

Na jód jsou bohaté především různé druhy mořských ryb a mořské plody.

Obsah minerálu v některých složkách potravy (orientační hodnoty)

    - Jodizovaná sůl 1g
    - Treska 100 g
    - Garnát (mořský krab) 100 g
    - Tuňák (konzervovaný, v oleji) 100 g
    - Vejce (vařené), 1 velké
    - Brambora (pečená ve slupce) 1 střední *



Nedostatek minerálu

Kdy může nastat nedostatek minerálu?

K nedostatku jódu může dojít u jedinců, jejichž potřeba tohoto minerálu je zvýšená, jako jsou těhotné a kojící ženy, v některých případech kojenci, dospívající a vegetariáni odmítající jodizovanou sůl, ryby, plody moře a další na jód bohaté potraviny.

Jaké jsou příznaky nedostatku minerálu?


Nedostatek jódu má za následek nedostatečnou tvorbu hormonů štítné žlázy, může dojít ke zvětšení štítné žlázy (struma) a k její nesprávné funkci. Dlouhodobé chybění jódu vede k mentální retardaci, snížené funkci štítné žlázy a různým dalším formám poruch růstu a vývoje. Nedostatek jódu je nejnebezpečnější v období vývoje mozku. Výrazný deficit jódu v období těhotenství může způsobit potrat, vrozené defekty plodu, kretenismus a trvalou mentální retardaci. Důsledky nedostatku jódu může zesílit současný snížený příjem selenu, vitaminu A nebo železa. Některé druhy zeleniny a obilovin (zelí, kapusta, květák, brokolice, proso, kukuřice) obsahují látky označované jako strumigeny, které nepříznivě ovlivňují využívání jódu a produkci hormonů štítné žlázy. Tyto potraviny by v případech zvýšeného rizika nedostatku jódu neměly být užívány v nadměrném množství.