Kulturistika, fitness - AMINOKYSELINY S ROZVĚTVENÝM ŘETĚZCEM

AMINOKYSELINY S ROZVĚTVENÝM ŘETĚZCEM

AMINOKYSELINY S ROZVĚTVENÝM ŘETĚZCEM

Do skupiny aminokyselin s rozvětveným řetězcem spadají tři látky: valin, leucin a isoleucin. Označení aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (BCAA) získaly díky své unikátní molekulární struktuře, která se skládá s methylových postranních řetězců (CH3), vycházejících z jádra aminokyseliny. BCAA jsou zároveň esenciálními aminokyselinami, protože si je tělo neumí samo vytvořit a musíme je přijímat ve stravě. O důležité roli, kterou hrají BCAA v organismu sportovce, jsme se dozvěděli díky pokusům provedeným na opicích. Vědci zjistili, že opice krmené BCAA netrpí odbouráváním svalové hmoty v takové míře, jako zvířata, která dostávala ostatní aminokyseliny. Experimenty byly tak efektivní, že se BCAA začaly užívat v léčbě některých degenerativních onemocnění jako je rakovina či AIDS.



V časopisu Jurnal byla publikována studie, jež srovnávala efektivitu BCAA oproti placebu (solné tablety), co se týče jejich schopnosti chránit svalovou tkáň. Výsledky ukázaly, že experimentální skupina (ti, kteří dostávali BCAA) skutečně udržela svalovou hmotu. Podle dostupných informací ovšem nemůžeme předpokládat (tento fAčkoliv se samozřejmě najdou zastánci (hlavně výrobci) názoru, že BCAA jsou účinné jako anabolické steroidy, pravda je trochu někde jinde. Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem mají schopnost chránit svalovou tkáň a mohou také podpořit anabolismus. Existují důkazy, že jsou BCAA oxidovány během intenzivního cvičení. To odporuje rozšířenému názoru, že aminokyseliny nemohou být využity jako zdroj energie. Někteří odborníci přepokládají, že 5-15% energie našeho těla se tvoří z BCAA. Maratónští běžci pravděpodobně využívají jako zdroj energie ve větší míře spíše aminokyseliny, než tuky či karbohydráty. Proto mají tak štíhlou  a šlachovitou postavu. Jejich tělo spotřebuje tolik kalorií, že je dokonce i svalová tkáň katabolizována a využita jako zdroj energie.
Abychom mohli plně porozumět  účinkům BCAA, měli bychom se alespoň v krátkosti zmínit o jejich působení.


Ačkoliv se samozřejmě najdou zastánci (hlavně výrobci) názoru, že BCAA jsou účinné jako anabolické steroidy, pravda je trochu někde jinde. Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem mají schopnost chránit svalovou tkáň a mohou také podpořit anabolismus. Existují důkazy, že jsou BCAA oxidovány během intenzivního cvičení. To odporuje rozšířenému názoru, že aminokyseliny nemohou být využity jako zdroj energie. Někteří odborníci přepokládají, že 5-15% energie našeho těla se tvoří z BCAA. Maratónští běžci pravděpodobně využívají jako zdroj energie ve větší míře spíše aminokyseliny, než tuky či karbohydráty. Proto mají tak štíhlou  a šlachovitou postavu. Jejich tělo spotřebuje tolik kalorií, že je dokonce i svalová tkáň katabolizována a využita jako zdroj energie.
Abychom mohli plně porozumět  účinkům BCAA, měli bychom se alespoň v krátkosti zmínit o jejich působení.

MECHANISMUS PŮSOBENÍ
--------------------

Jestliže konzumujete dietu s vysokým obsahem proteinů, nejrychleji se v těle absorbují právě BCAA. Asi 70% všech aminokyselin, zpracovaných v játrech a vyloučených do krevního oběhu jsou BCAA. Jakmile se dostanou do krve, jsou tyto aminokyseliny velice rychle dopraveny do svalů, které doslova lační po proteinech. Většina studií předpokládá, že 50-90% aminokyselin, jenž absorbují svaly během prvních třech hodin po jídle, tvoří BCAA.
Do svalů se (je-li to možné) dostává tolik aminokyselin s rozvětveným řetězcem, že zde napomáhají tvorbě dalších aminokyselin. BCAA mají na svaly anabolický účinek, i proto se v kulturistických kruzích tolik rozšířily. Často se můžete setkat názorem, že BCAA mají stejný efekt jako anabolické steroidy, ovšem bez nepříjemných vedlejších účinků.

DÁVKOVÁNÍ BCAA
--------------

Abyste mohli dosáhnout maximálního účinku, měli byste brát všechny tři BCAA dohromady. Výzkumy potvrdily, že individuální suplementace snižuje rozsah absorpce účinných látek.
Kromě toho vysoká koncentrace jedné BCAA může narušit využití jiných aminokyselin. Co ovšem není nikterak překvapující, neboť víme, že se organismus snaží zachovat rovnováhu všech důležitých látek.
Jestliže se rozhodnete zařadit BCAA do svého suplementového programu, máte dvě možnosti. Můžete si koupit všechny tři aminokyseliny zvlášť a nakombinovat je dohromady. Nebo zakoupíte přímo BCAA preparát, obsahující všechny tyto látky. Ačkoliv většina výrobců nabízí smíšené preparáty, bude lepší, když se v obchodě poohlédnete, která verze vyjde levněji.
Dr.Fred Hatfield, bývalý šampión v powerliftingu a pravidelný dopisovatel časopisu Muscle and Fitness doporučuje brát BCAA 60-90 minut po tréninku. Abyste si zajistili efektivní účinek suplementu, berte 50-100mg vitaminu B6 denně. Také byste měli vědět, že BCAA aktivně „soutěží“ s tryptofanem a tyrosinem. Pokud berete i tyto aminokyseliny, užívejte je v jinou dobu. Naopak se doporučuje brát BCAA s nějakým proteinovým jídlem urychlí se absorpce a nástup účinku.
Co se týče dávkování, měli byste užívat 500-300miligramů denně. John Parrillo, dopisovatel časopisu MuscleMag International a jeden z nejuznávanějších odborníků v oblasti kulturistické výživy, jde ve svých názorech dokonce ještě dál, když radí svým klientům, aby brali minimálně 10g denně, přičemž nevidí problém ani ve zvýšené dávce 20g.  Jestliže jste nikdy před tím aminokyselinové suplementy neužívali, začněte s několika sty miligramy a postupně dávku zvyšujte během několika následujících týdnů.

VEDLEJŠÍ ÚČINKY
---------------

Stejně jako většina aminokyselinových suplementů mají i BCAA jen zřídkakdy výrazné vedlejší účinky. Někteří lidé mohou mít problémy při vyšším dávkování, je tedy třeba dávku snížit. Není vhodné začít najednou aplikací několika gramů, aniž byste si vyzkoušeli, jak váš organismus na BCAA reaguje. Možným alergickým reakcím se můžete vyhnout tím, že budete dávku postupně zvyšovat, místo toho, abyste organismus vystavili šoku konzumací megadávek.
Dnes již velmi dobře víme, že BCAA v absorbci „soutěží“ s tyrosinem a tryptofanem. Vzhledem k tomu, že BCAA obvykle zvítězí, může organismus trpět nedostatkem obou zmíněných aminokyselin. V extrémních případech je takový stav nebezpečný, protože obě tyto látky jsou prekurzory neurotransmiterů.
Zvážit musíte také vliv BCAA na hladinu inzulínu. Někteří jedinci mohou být extrémně citliví na to,  jakým způsobem ovlivňuje inzulín hladinu glukózy v krvi. Stává se pak, že takový člověk, místo aby měl dostatek energie a sil, bývá naopak letargický a unavený.



Komentáře (3 komentář(ů))

avatar
Tomas Hollman 10/08/2009 16:22:24

Prosim vas,ak se jmnuje ten chlapik na fotce?je mi povedomi..dekuji

Odpověď 0 Nahlásit

avatar
redaktor 11/08/2009 11:53:26

Chlapík na fotce se jmenuje Marek Berky.

Odpověď 1 Nahlásit

avatar
Bohumil Stehlík 06/01/2010 14:19:53

Dobry den chtel bych se zeptat jeslti taky muzou bejt mezi veldejsi ucinky vznik pupinku na plety nebo pokozce dekuju za odpoved

Odpověď 2 Nahlásit

celkově: 3 / zobrazuji: 1 - 3

Přidat komentář

  • Tučně
  • Kurzíva
  • Podtržené
  • Citovat

Vložte prosím kód který vidíte na obrázku:

Captcha