Kulturistika, fitness - PROTEINY A AMINOKYSELINY - 5.díl

PROTEINY A AMINOKYSELINY - 5.díl

GAINEROVÉ PRÁŠKY Proteiny jsou sice obvykle prodávány samostatně, ale mohou být i součástí velice populárních „weight-gainerových“ prášků. Tyto produkty obsahují hned ně- kolik ingrediencí a jsou doslova nabity výživnými látkami. A vzhledem k tomu, že proteiny patří k nejlevnějším a nejsnáze dostupným výživným látkám, není divu, že právě ony tvoří převážnou část těchto výrobků. Pokud trpíte podváhou nebo máte problémy s nabíráním svalové hmoty, pak právě vy potřebujete tyto vysokokalorické suplementy, jež nastartují váš metabolismus a umožní vám nabrat svalovou hmotu.

Musíte si ale uvědomit, že takové výrobky obsahují hodně kalorií – často více než tisíc v jedné porci. Může se tedy stát, že po několika týdnech jejich užívání naberete nejenom svalovou hmotu, ale také tuk. S touto alternativou musíte ke gainerovým práškům přistupovat a užívat je obezřetně, abyste pak nebyli nepříjemně překvapeni! Kromě možného nárůstu tukových rezerv mají zmíněné suplementy ještě jeden nepříjemný vedlejší účinek – zvýšenou tvorbu plynů ve střevech. Mnoho z nich totiž obsahuje fruktózu, která není tak dokonale absorbována a bakterie v tenkém střevě mají tendenci tento jednoduchý cukr měnit na methanový plyn.

Z tohoto důvodu se mnoho lidí gainerům raději vyhýbá. Do nepříjemných situací se pak můžete dostat třeba při tréninku, zejména když provádíte dřepy. Asi v každé posilovně najdete někoho, kdo je proslulý svým nepříliš dokonalým trávením.

Musíme ale zdůraznit, že s těmito nevhodnými vedlejšími účinky byly spojovány zejména výrobky staršího typu, kdežto dnes již máme možnost volit z produktů nové generace. Takové suplementy jako MET-Rx, Phosphagain či Metaform obsahují nejenom méně kalorií a snáze se míchají s tekutinami, ale nepřipraví vám také nepříjemné chvíle ve společnosti ostatních lidí.

KOZÍ MLÉKO – JAKO NÁHRADA?

Většina lidí si míchá proteinový nápoj 5 kravským mlékem, my ovšem máme pocit, že bychom se měli zmínit také o možné alternativě. Starší kulturisté i lidé mladšího věku (je zajímavé, že tento fakt závisí také na příslušnosti k určitým etnickým skupinám) často trpí intolerancí na laktózu. Někteří mohou trávit laktózu pouze díky speciálním enzymatickým suplementům, jiní ale nahrazují kravské mléko kozím. Jestliže trpíte intolerancí na laktózu, pak byste neměli mít s kozím mlékem žádné problémy, protože je lehčí a lépe stravitelné. Neobsahuje dokonce ani alpha Sl ‚ hlavní protein kravského mléka, na který je mnoho lidí alergických. Kulturisté by také měli zvážit fakt, že kozí mléko má vysokou výživnou hodnotu, nabízí nám více fosforu, niacinu, draslíku, vápníku a vitaminu A než plnotučné kravského mléko a zároveň také o 15 % méně cholesterolu .

VÝHODY A NEVÝHODY PROTEINOVÝCH PRÁŠKU

Jestliže mají proteinové prášky nějakou nevýhodu, pak je to jejich chuť. Většina z nich není příliš dobrá a kulturisté proto prášek často míchají s nějakým oblíbeným nápojem, například s mlékem nebo džusem, jen několik málo odvážných používá vodu. Ačkoliv je samozřejmě možné nasypat prášek do sklenice, zalit nápojem a zamíchat, většinou se doporučuje použít mixér. Když budete směs míchat lžící, strávíte tím více času i úsilí a i tak se budete muset smířit s částečkami nerozmíchaného prášku. S mixérem máte nápoj připravený během několika sekund.

Kromě proteinového prášku a mléka přidávají mnozí kulturisté do směsi ještě banán nebo třeba kopeček zmrzliny. Často se setkáte také se syrovým vajíčkem. Ale v tomto případě pozor! Dokonce i nejčerstvější vajíčko může obsahovat bakterie, mezi nimi například zárodky salmonely. Vařením se tyto bakterie zahubí, mixér jim ale neublíží. My vám můžeme poradit jediné – syrová vajíčka nechte hrdinům z filmu a samí je jezte pouze po dokonalé tepelné úpravě.

Zřejmě největší výhodou proteinových prášků je jejich cena. V porovnání s jinými suplementy jsou tyto výrobky relativně levné. Větší balení obsahuje množství, které vám vydrží asi na měsíc a stojí kolem 20 či 30 dolarů. To je poměrně nenáročné, když uvážíte, že za tuto cenu získáte dávku jiného suplementu na týden.

TABLETY A KAPSLE

Ačkoliv je prášek nejpopulárnější formou proteinových suplementů má také svoji velkou nevýhodu. Je třeba ho předem připravit. Pokud si nápoj nenamícháte dopředu, například na cestách bude jeho využití omezené. V závislosti na tom přišli výrobci suplementů s proteinovými tabletami a kapslemi. Tablety jsou obvykle poměrně velké a v mnoha případech se dokonce doporučuje je žvýkat. Mohou být tedy rozžvýkány a polknuty jako normální strava. Nechutnají tak hrozně jako proteinové prášky, ale i tak bude třeba mít po ruce sklenici vody či mléka na zapití.

Kapsle jsou obvykle menší a polykají se jako mnohé léky. Návaznosti na léky také využívají mnozí výrobci. Pokud se totiž jejich produkt užívá podobně jako léčiva, mohou snadno namluvit potencionálním zákazníkům, že výsledný efekt je takřka zázračný. Bohužel tyto náročné technologie zvyšují cenu výrobku. Jak tablety tak kapsle mohou v jednom balení obsahovat stejné množství proteinů jako některý prášek, jejich cena ale bude v průměru o 5 dolarů vyšší.

Tableta a kapsle ovšem mají jednu velkou výhodu – jsou lépe stravitelné. Hustému nápoji z proteinového prášku může trvat i několik hodin, než je stráven a absorbován, tablety a kapsle k tomu potřebují mnohem méně času.

Hlavní nevýhodou kapslí a tablet je jejich vysoká cena. Většinou se prodávají po 100 až 300 tabletách za 15 až 30 dolarů. Nyní se vám možná cena zdá srovnatelná s práškovou formou, musíte mít ovšem na paměti, že je nutné konzumovat několik tablet denně (zhruba 8 – 10 tablet, 3 – 4krát denně). To znamená, že vám 300 tablet vydrží na deset dní – zhruba na třetinu doby, co proteinový prášek za stejné peníze. Lidé, kteří dávají přednost tabletám, proto utratí měsíčně kolem 100 dolarů pouze za tyto suplementy.

PROTEINOVÉ NÁPOJE

Třetí možností proteinové suplementace je příjem účinné látky v tekuté formě. Nejpřístupnější jsou přitom proteinové nápoje, prodávané v láhvích. Na rozdíl od tablet, které se musí žvýkat nebo prášků, jež musíte připravovat, jsou nápoje velmi snadno dostupné. I jejich cena (1 – 3 dolary za láhev) je poměrně dostupná a jsou ideální, neboť si je můžete brát všude s sebou (velmi často je sportovci konzumují po cestě domů z posilovny).

VEDLEJŠÍ ÚČINKY

Vedlejší účinky, způsobené příjmem velkého množství proteinů jsou obvykle spojeny se zažíváním. Nejčastěji dochází k takovým problémům, jako je nadýmání a dehydratace – oboje spolu úzce souvisí.

Nadýmání je důsledkem toho, že trávicí systém potřebuje delší dobu k tomu, aby potrava prošla celým traktem. Vzhledem k tomu, že při trávení proteinů musí být přítomna voda, doporučuje se lidem, kteří berou proteinové suplementy, pít denně osm až deset sklenic vody. Nejenom, že tím podpoří trávení, ale zabrání dehydrataci, která je s vysokoproteinovou dietou často spojována.

Mnoho biochemiků (obvykle ti, kteří se staví proti suplementaci) tvrdí, že vysoký příjem proteinů klade zvýšené nároky na činnost ledvin a jater. Lidé, jenž měli již dříve potíže s ledvinami nebo játry, by proto měli být pod lékařským dohledem. Zdravý, tvrdě trénující sportovec ovšem není vystaven žádnému zvýšenému riziku. Zvýšený příjem bílkovin má mnohem více pozitivních než negativních účinků.

Jestliže máte zkušenosti s nějakými vedlejšími účinky, vyzkoušejte jiný proteinový preparát, obvykle totiž postačí změnit druh suplementu. Když vyzkoušíte několik různých výrobků a stále budete mít potíže, konzultujte vše se svým lékařem. Zřejmě totiž trpíte nějakou poruchou trávení. Nemusí jít o nic alarmujícího, ale vždy je dobré mít se na pozoru.