Kulturistika, fitness - PROTEINY A AMINOKYSELINY - 2.díl

PROTEINY A AMINOKYSELINY - 2.díl

Esenciální aminokyseliny musíme konzumovat ve správných dávkách. Podle výzkumů víme, že pro adekvátní regeneraci, udržení kondice a růst je nejlepší, když tělu dodáváme stejné množství všech aminokyselin. Aby mohlo dojít k růstu svalů nebo k regeneraci, je nezbytná přítomnost všech důležitých aminokyselin v krevním oběhu, určující je samozřejmě také jejich množství. Pokud je tedy jedné aminokyseliny silný nedostatek, ohrožuje to celou proteosyntézu

Ačkoliv samozřejmě nemůžeme nikterak zobecňovat, obvykle je omezujícím faktorem většiny lidí množství methioninu. Důvod není třeba zdůrazňovat, mnoho potravin obsahuje malé množství této aminokyseliny. Většina ovoce a zeleniny poskytuje našemu tělu v omezeném množství nejen methionin ale také jiné aminokyseliny. Lidé, kteří konzumují málo červeného masa, tedy mohou trpět nedostatkem některých esenciálních aminokyselin. Předpokládejme, že vaše strava obsahuje 100% denní doporučený příjem všech aminokyselin, pouze jedna je dodávána v polovičním množství. V takovém případě bude omezena celková proteosyntéza právě v důsledku nedostatku jedné jediné aminokyselin. Krátce řečeno, vaše tělo bude schopno rozvinout proteosyntézu také pouze v polovičním rozsahu.

Když zvážíte vše, co jste se právě dozvěděli, snadno si uděláte obrázek O tom, jak je správná suplementace (ať již proteinová nebo aminokyselinová) pro každého kulturistu důležitá. O tom, jaké by mělo být dávkování, si povíme v následující kapitole.

PROTEINY A AMINOKYSELINY – POTŘEBUJÍ JICH KULTURISTÉ VÍCE?

Potřebují sportovci více proteinů? Jen málo otázek nám nabízí tolik různých odpovědí a o tématu, kolik proteinů denně potřebují sportovci, se nepochybně debatuje již od čtyřicátých či padesátých let. Existují dva základní názory. Jeden z nich tvrdí, že pokud denně konzumujete minimální množství masa nebo ryb (1 gram na každý kilogram svojí hmotnosti), pak proteinové suplementy nepotřebujete. Lidé se přiklánějí k tvrzení, že více znamená lépe.

Jestliže vás po jednom aspirinu přestane bolest hlava, pak 100 tablet způsobí, že se budete cítit mnohem lépe a rychleji. Jenže tak tomu bohužel není. Po 100 aspirinech vás přestane bolet hlava navždy. Evoluce to zařídila tak, že si naše tělo bere ze stravy tolik aminokyselin, kolik potřebuje, a ty pak postupně využívá. A jestliže organismus zatížíte nadměrným množstvím proteinů, neznamená to, že budete zdravější. Naopak celý systém přetížíte a narušíte jeho vnitřní rovnováhu.

Je logické, že naše tělo z trávicího traktu využívá ty látky, které právě potřebuje a zbytek se stejně vylučuje jako nevyužitelný. Rozsah absorbce je vždy takový, aby byla zachována bezpečnost. Například jedna sušená švestka příznivě ovlivní vaše vylučování, jestliže jich ale sníte celý sáček, určitě nebudete se svými vylučovacími procesy spokojeni. Vaše tělo sice potřebuje vlákninu, ale když to přeženete, dostaví se vážné problémy. Zdá se, že klíčem k úspěchu tedy bude zlatá střední cesta.

Druhý názor na příjem proteinů říká, že máme k dispozici do- statek výzkumů, jenž poukazují na možnost bezpečné suplementace použitím čistých aminokyselin. Víme, že aminokyseliny jsou důležité pro udržení správné rovnováhy dusíku v těle. Množství přijatého dusíku by mělo být vyšší než množství vyloučeného dusíku (a dusík získáváme z proteinových a aminokyselinových zdrojů).

Pozitivní rovnováha dusíku umožňuje svalový růst. Abychom ji mohli dosáhnout, musíme konzumovat dostatek proteinů, nezbytných k růstu svalové tkáně. Ačkoliv nám dieta s vysokým obsahem proteinů, konzumovaná v malých porcích každé dvě hodiny, zaručí dostatečný přísun bílkovin, aminokyselinové tablety v tomto případě hrají roli látky, jenž zajišťuje pozitivní rovnováhu dusíku.

Podle jiných výzkumů, jmenovat můžeme například studie provedené na L8S Research, není ani tak důležitá forma aminokyselin, ale správné množství těchto látek, které se dostane do svalů. To by mělo být určující, neboť v důsledku intenzivního tréninku se zátěží má naše tělo specifické metabolické požadavky. Tato potřeba je důsledkem nerovnováhy v konzumaci určitých aminokyselin, nutných pro produkci energie a jiné neanabolické procesy. Naše tělo využívá aminokyseliny v přesně stanovených dávkách. Jestliže budeme konzumovat všechny aminokyseliny ve správném množství, umožníme tak tělu dokonalou absorbci a využití těchto stavebních látek k následnému anabolického efektu.

DISKUZE POKRAČUJE

Jen co se začalo mluvit o tom, že „kluci z Muscle Beach“ konzumují obrovské dávky proteinů, objevila se celá skupina odborníků na výživu, kteří volali: „Počkejte přece, nepotřebujete tolik proteinů, ve skutečnosti vám mohou ublížit (o potencionálních nebezpečích se zmíníme později). Aby bylo všechno ještě složitější, máme skupinu vědců, jenž souhlasí s kulturisty a jejich názorem na konzumaci velkého množství bílkovin. Stejně jako sportovci tvrdí i tito odborníci, že mohutná svalová hmota je dílem proteinových suplementů. Než se ale po- drobněji seznámíme s tím, jaké jsou výsledky dnešních výzkumů, musíme vědět, jakým způsobem se určuje a počítá nárok organismu na přísun proteinů.