Kulturistika, fitness - ZINEK

ZINEK

ZINEK

Zinek je nepostradatelným stopovým prvkem, který se nachází téměř v každé buňce. Stimuluje aktivitu přibližně stovky enzymů, např. tzv. antioxidačního enzymu chránícího buňky před škodlivým působením volných radikálů, je potřebný pro syntézu nukleových kyselin. Zinek též podporuje správnou funkci imunitního systému, hraje určitou roli v procesu hojení, pomáhá udržovat chuťový a čichový smysl a podporuje normální růst a vývoj během těhotenství, v dětství a dospívání.

Charakteristika a význam

Zinek je nepostradatelným stopovým prvkem, který se nachází téměř v každé buňce. Stimuluje aktivitu přibližně stovky enzymů, např. tzv. antioxidačního enzymu chránícího buňky před škodlivým působením volných radikálů, je potřebný pro syntézu nukleových kyselin. Zinek též podporuje správnou funkci imunitního systému, hraje určitou roli v procesu hojení, pomáhá udržovat chuťový a čichový smysl a podporuje normální růst a vývoj během těhotenství, v dětství a dospívání. Dodávání zinku ve formě různých potravinových doplňků bývá doporučováno např. u některých kožních onemocnění, u poškození nehtů a vlasů, u pacientů s cukrovkou, alkoholiků a u pacientů s onemocněním jater.

Doporučený denní příjem (podrobněji viz tabulka):

8–11 miligramů (mg)

Zdroj

Zinek je obsažen zejména v červeném mase, drůbeži, některých mořských plodech, celozrnných výrobcích a oříškách. Obsah minerálu v některých složkách potravy (orientační hodnoty):

* Ústřice, smažené, 6 kusů – 16,0mg * Hovězí maso, vařené 100 g – 5,9 – 10,6mg * Vepřová plec, vařená 100 g – 4,9mg * Kuřecí stehno, pečené – 2,7mg * Jogurt bílý, nízkotučný –2,2ng * Jogurt ovocný, nízkotučný – 1,6mg * Kešu ořechy, pražené, nesolené 100 g – 5,6mg * Mandle, pražené, nesolené 100 g – 3,5mg * Vlašské ořechy 100 g – 3,5mg * Sýr (čedar) 100 g – 3,2mg

Nedostatek minerálu

Kdy může nastat nedostatek minerálu?

Vedle obecných příčin nedostatku minerálů (nedostatečný příjem, snížené vstřebávání či zvýšené vylučování z organismu, zvýšená potřeba minerálu) může k nedostatku zinku v těle dojít i při dlouhodobé fyzické zátěži, v důsledku hormonálních poruch, u pacientů při hojení rozsáhlých popálenin či trpících chronickými průjmy, u vegetariánů (z rostlinných produktů se zinek vstřebává v menší míře) a osob nadměrně konzumujících alkohol. Těhotné a kojící ženy by též měly dbát na dostatečný příjem zinku v potravě. Vstřebávání zinku může být sníženo při současném užívání některých léků, zejména antibiotik a vysokých dávek železa v potravinových doplňcích. Jaké jsou příznaky nedostatku minerálu? Projevy nedostatku zinku v těle zahrnují zpomalení růstu, vypadávání vlasů, průjem, opožděný pohlavní vývoj, impotenci, kožní a oční poškození a snížení chuti k jídlu. V některých případech se může objevit též snížená schopnost hojení ran, úbytek hmotnosti, změna vnímání chutí a duševní otupělost. Řada těchto příznaků však může být též důsledkem jiných chorobných stavů.

Nadbytek minerálu

Vysoké dávky zinku mohou vést k projevům akutní i chronické toxicity. Příjem 150–450 mg zinku denně je spojen se snížením obsahu mědi v těle (zinek brání vstřebávání mědi a zvyšuje její vylučování), narušením fyziologických funkcí železa, zhoršením funkce imunitního systému a snížením hladiny pro tělo potřebných forem cholesterolu. Po užití velmi vysokých dávek zinku byla pozorována nevolnost a zvracení, průjem, bolesti hlavy, objevuje se kovová pachuť v ústech. Při dlouhodobém podávání zinku může dojít ke vzniku chudokrevnosti. Za bezpečnou denní dávku zinku je u dospělých jedinců pokládáno 40 mg