Kulturistika, fitness - Minerály a stopové prvky 3.díl

Minerály a stopové prvky 3.díl

VYUŽITÍ V ZÁVODNÍ KULTURISTICE Pro sportovce je zřejmě nejdůležitější doba, kdy věnují zvýšenou pozornost příjmu minerálů, několik týdnů před soutěží. Krátce před závody by měl každý kulturista sledovat příjem sodíku a draslíku. Mnoho závodníků se domnívá, že musí zcela eliminovat sodík ze svojí stravy. To je ovšem naprostý nesmysl, protože náš organismus potřebuje 500—1000 gramů sodíku denně, aby mohl fungovat a svaly byly tvrdé a plné. Vaším cílem by tedy mělo být udržet příjem zhruba na této úrovni a nezvyšovat ho.

Udržet hladinu sodíku a draslíku v rovnováze je takřka umění. Jestliže konzumujete dostatek komplexních karbohydrátů v přírodní formě, netrpíte nedostatkem draslíku. Jakmile se ovšem zvýší hladina draslíku, dojde k narušení poměru draslíku a sodíku, kterou naše tělo kompenzuje zvýšenou produkcí aldosteronu – primárního hormonu, jenž kontroluje hladinu elektrolytů. Nízká hladina sodíku způsobí, že svaly vypadají ploché a zalité. Naopak zvýšené množství sodíku v těle podporuje zadržování vody, tvrdá muskulatura je tedy pokryta nevzhlednou vrstvou vody v podkoží (mnohem více se o příjmu a rovnováze vody během soutěžní přípravy zmiňujeme v kapitole o karbohydrátové náloži).

Hladinu elektrolytů ale můžete narušit také tím, když budete pít nedestilovanou vodu. Voda z vodovodu je sice většinou filtrovaná, může ovšem obsahovat hodně sodíku a vápníku. Jestliže přesně nevíte, jaká voda vám teče doma z kohoutku, kupujte raději vodu v láhvích. Za nejvhodnější je v před- soutěžním období považována voda destilovaná, zbavená všech minerálů. Je ovšem vhodná pouze pro předsoutěžní přípravu. Během mimosoutěžního období potřebujete pít vodu s běžným obsahem minerálních látek (jeden Z primárních důvodů, proč je voda nezbytná pro zachování života).

MINERALOVĚ CHELATY

Mnoho minerálových suplementů je dostupných ve formě chelátů. Chelát pochází z latinského výrazu pro „drápek“. Chelatující činidlo je látka, která může pohltit molekuly kovu. Tento proces, zvaný chelace, ovlivňuje aminokyselinový donorový atom při vazbě na minerálový ion, přičemž vzniká kovalentní vazba, formující kruhovou molekulu..Tento minerálový komplex je definován jako minerálový chelát. Minerálové iony tělo neabsorbuje přímo. Než projdou přes střevní stěnu do krevního oběhu, musí být v chelátové formě. trávení může chelátová forma vzniknout, pokud přímo jako chelát, je v této formě mnohem lépe přeskočit proces tvorby samotného chelátu.

SUPLEMENTY S OBSAHEM MINERALU A STOPOVÝCH PRVKU

Minerálové suplementy si můžeme rozdělit do tří kategorií – první se prodávají spolu s multivitaminy, druhé poskytují minerály odděleně a třetí jsou ve formě elektrolytových nápojů. Finančně nejvýhodnější jsou multivitaminové preparáty s obsahem minerálů, neboť většinou obsahují všechny nezbytné minerály a stopové prvky ve vhodném množství. Můžeme vám poskytnout jednu radu: vzhledem k tomu, že hořčík může působit pouze spolu s vápníkem, zvolte si suplement, který obsahuje hořčík a vápník ve stejných dávkách nebo s obsahem vápníku odpovídajícím 70 % obsahu hořčíku.

Individuální suplementy jsou určeny hlavně pro jedince, kteří mají specifické požadavky. Například mezi kulturisty je velmi oblíbený chrom (viz 27. kapitola o „Přirozených anabolikách, antikatabolických látkách a látkách podporujících vylučování hormonů“). Mezi populární suplementy patří také produkty s obsahem železa a vápníku – železo je ne- zbytné zejména pro sportovkyně a těhotné ženy, vápník zase pro jedince, kteří mají problémy se štítnou žlázou.

Elektrolytové nápoje, ačkoliv obsahují hodně hlavních minerálových elektrolytů, nejsou příliš dobrým zdrojem ostatních minerálů a stopových prvků. Většina kulturistů je konzumuje s cílem doplnit tekutiny a minerály během intenzivního tréninku. Něco takového má význam například pro maratónské běžce, tradiční kulturistický trénink nezpůsobí tak výrazný úbytek elektrolytů, abyste je museli doplňovat tímto způsobem. Pokud ale trénujete hodně venku pod širým nebem, je pro vás doplňování tekutin i minerálů naprostou nutností.

ŽRALOČÍ CHRUPAVKA

Ačkoliv se nejedná o suplement v pravém smyslu slova, je žraločí chrupavka jedním z nejlepších zdrojů minerálů. Žraloci spadají do skupiny ryb zvaných Chondrichthyes. Živočichové tohoto druhu se vyznačují chrupavčitým skeletem. Chrupavka je pojivovou tkání. Můžeme ji najít i v lidském těle, tvoří povrch kloubů, zakončení. kostí, nos, uši, obratle, hrtan a průdušnici. Chrupavčité buňky vylučují pevnou, gumu připomínající vrstvu. Proto je chrupavka elastická, flexibilní a pevná. Žraločí chrupavka se vyrábí z kostry čerstvě ulovených žraloků. Obsahuje málo tuků a je zdrojem mukopolysacharidů, kolagenu, vápníku, fosforu a proteinů. Předpokládá se, že její složky mohou chránit a regenerovat klouby.

ZÁVĚR

Konzumace kvalitních minerálových suplementů vám ovšem nezaručí, že nějakým způsobem pozitivně ovlivníte schopnost svého těla budovat svalovou hmotu. Ano, pokud trpíte nedostatkem nějakého minerálů nebo více druhů minerálních látek, pak pro vás má suplementace velký význam. Vaše tělo má ale neustále snahu udržet si vnitřní rovnováhu na buněčné úrovni.

Megadávky minerálů mohou být tedy dokonce i nebezpečné. Jediné, co můžeme s klidným svědomím říci, je fakt, že nic vám tolik nepomůže v budování kvalitní svalové hmoty jako vyvážená strava. Pouze její drobné nedostatky můžete kompenzovat vhodným suplementem. Ten v případě potřeby pokryje zvýšené nároky, vzniklé v důsledku náročného tréninku.

Reference:

  1. J. Dewijn and others, „I-Iaemoglobin Packed Cell Volume, Serum iron, and iron Binding Capacity of Selected Athletes DuringTraining,“ Journal of Sports Medicine, 11 (1971).
  2. E. Haymes, „Nutritional Concerns – Need For Iron,“ Medicine Science In Sports and Exercise, 19:5(1987).
  3. P. Pulev and others, „Dermal Excretion or Iron In Intensely Training Athletes, Cim. Chim. Acfa, 127(1983).
  4. W. Cambell and R. Anderson, „Effects of Aerobic Exercise and Training on the Trace

Minerjs Chromium, Zinc, and Copper,“ Sports Medicine, 4(1987).