Kulturistika, fitness - Minerály a stopové prvky 2.díl

Minerály a stopové prvky 2.díl

NEDOSTATEK A ZDROJE Vzhledem k tomu, že je většina minerálů v dostatečném množství obsažena ve stravě, je neobvyklé, abychom se v rozvinutých zemích setkávali s vážným ne- dostatkem některé minerální látky. Ačkoliv samozřejmě u určitých skupin osob můžete alespoň slabší průběh pozorovat. Jestliže ale nedostatek pokročí, může být stejně smrtelný jako naprosté hladovění. Tělo spolu s odpadními látkami vylučuje i minerální soli. Proto je vyvážená strava natolik důležitá. Denně vyloučíte zhruba 30 gramů minerálních solí a ty je třeba nahradit. Díky následujícímu seznamu zjistíte, v čem jsou obsaženy nejdůležitější minerální látky.

MINERÁL – PŘÍRODNÍ ZDROJ

Vápník zelená listová zelenina, mušle, vaječný žloutek a mléko

Chlor maso, ryby a stolní sůl

Hořčík pšeničné klíčky, sójové boby, zelená listová zelenina, ořechy, slunečnicová semínka, ryby

Fosfor ořechy, mléčné výrobky, ryby, drůbež a maso

Sodík maso, ryby a stolní sůl

Síra fazole, vajíčka, sýr, ryby, drůbež, jehněčí či hovězí maso a játra

STOPOVÝ PRVEK – PŘÍRODNÍ ZDROJE

Kobalt mlži, maso, játra, ledviny, sýr, vajíčka a mléko

Měď kandovaný cukr, žampióny, ovesná kaše, celozrnná mouka, fazole, chřest, špenát, vajíčka, ryby a játra

Jód rybí olej, jodizovaná sůl, mořské plody a slunečnicová semínka

Železo celozrnné produkty, ořechy kešu, fazole, sušené ovoce, sýr čedar, vaječné žloutky, mušle, kaviár, maso a játra

Zinek kvasnice, celozrnné produkty, sójové boby, slunečnicová semínka, ryby, drůbež a maso

Chrom celozrnné produkty, čerstvé ovoce, slupka z brambor, mořské plody, drůbež a maso

Mangan ořechy kešu, zázvor, káva, špenát, hrášek, burské oříšky.

VÝZNAM PRO SPORTOVCE

Ačkoliv je nedostatek vitaminů v naší populaci výjimečný, sportovci mohou být vystaveni zvýšenému riziku – zejména pokud trénují venku. Kulturista, který cvičí pod širým nebem, se za horkého slunečného dne velice potí, což často vede k výrazným ztrátám elektrolytových minerálů. V mnoha případech může být smrt v důsledku dehydratace úzce spjata se ztrátou minerálů.

Sportovci nejčastěji trpí nedostatkem železa. Zejména pak ženy – sportovkyně. V jedné studii vědci sledovali olympijské sportovce a zjistili, že 5 % žen a 2% mužů trpí nedostatkem železa, který vede k anémii (snížené množství určitých složek krve). Jiná studie se věnovala 18 dospívajícím sportovkyním, které běhaly přespolní běh. 50 % z nich trpělo nedostatkem železa, který způsobil anémii. Předpokládá se, že nepravidelná a nevyvážená strava těchto sportovkyň vedle ke zvýšenému vylučování železa. Je také prokázáno, že sportovci vylučují v moči, potu (a v případě žen i během menstruace) více železa než lidé nesportující. Další výzkum došel k závěru, že běžci ztrácí při pocení více železa než průměrní lidé, jejichž strava je bohatá na proteiny, potřebují vyšší dávky vápníku.

Podle vědeckých studií je organismus, který se musí vyrovnávat s vysokým množství bílkovin, nucen zároveň vyprazdňovat vápníkové rezervy, aby neutralizoval nadbytek kyseliny, vznikající při trávení proteinů. Vylučování vápníku z kostí (hlavní rezervy jsou uloženy ve skeletu) znamená pro člověka velké riziko vzniku různých degenerativních onemocnění, jako je například osteoporóza. Většina kulturistů pečlivě dbá na přísun vápníku, hůř na tom jsou ale starší lidé a zejména ženy, kteří by měli zvážit nákup vápníkové- ho suplementu.

Trénink také podporuje zvýšené vylučování chromu, zinku a mědi. Bez vyvážené stravy bohaté na tyto stopové prvky by došlo k narušení metabolických procesů a ke snížení výkonnosti. Bohužel ale neexistují žádné důkazy o tom, že by zvýšený příjem stopových prvků znamenal upevnění zdraví nebo zvýšení sportovního výkonu.