Kulturistika, fitness - VÁPNÍK

VÁPNÍK

Vápník (kalcium) je stavebním kamenem kostí a zubů, zajišťuje správný rytmus srdce, fungování cév (stahování a roztahování), svalů atd. Má význam v prevenci osteoporózy (u žen po přechodu a po odebrání vaječníků, u starších mužů).

Charakteristika a význam

Vápník (kalcium) je stavebním kamenem kostí a zubů, zajišťuje správný rytmus srdce, fungování cév (stahování a roztahování), svalů atd. Má význam v prevenci osteoporózy (u žen po přechodu a po odebrání vaječníků, u starších mužů).

Doporučený denní příjem (podrobněji viz tabulka):

1000 miligramů (mg)

Zdroj

Běžná strava obsahuje velké množství vápníku. Z některých zdrojů je ale hůře vstřebatelné (listová zelenina, špenát, rebarbora, chléb)

Nedostatek minerálu

Kdy může nastat nedostatek minerálu?

K nedostatku vápníku může dojít při jeho sníženém příjmu v potravě v případě jednostranné diety. Při zvýšeném příjmu sodíku (solení), bílkovin, fosforu (limonády), kofeinu (čaj, káva) je zvýšeno vylučování vápníku močí. Jaké jsou příznaky nedostatku minerálu? Nedostatek vápníku ve stravě spolu s nedostatkem pohybu může vést k osteoporóze, u dětí pak k nedostatečné tvorbě kostí a zubů a ke zlomeninám.

Nadbytek minerálu

Předávkování vápníkem přijímaným v běžné stravě nebylo pozorováno. Vápník může ve vysokých dávkách dodávaných např. ve formě potravinových doplňků způsobit zácpu, zvracení, bolesti břicha, časté močení a zvýšenou tvorbu ledvinových kamenů. V případě, že pacient užívá hydrochlorothiazid (diuretikum podávané při vysoké krevním tlaku) a současně velké dávky vápníku, měly by být krevní hladiny vápníku pravidelně kontrolovány lékařem